HÀNH VI CÓ TRÁCH NHIỆM VỚI MÔI TRƯỜNG TẠI CÁC ĐIỂM ĐẾN DU LỊCH Ở VIỆT NAM CỦA KHÁCH DU LỊCH THẾ HỆ Z TRONG BỐI CẢNH DU LỊCH BỀN VỮNG: TIẾP CẬN TỪ LÝ THUYẾT HÀNH VI CÓ KẾ HOẠCH (TPB)

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Lộc Khoa Sử - Địa - Chính trị, Trường Đại học Sư phạm, Đại học Đà Nẵng
  • Nguyễn Thị Hồng Khoa Sử - Địa - Chính trị, Trường Đại học Sư phạm, Đại học Đà Nẵng

DOI:

https://doi.org/10.59775/1859-3968.266

Từ khóa:

Du lịch bền vững, hành vi môi trường, khách du lịch Z, lý thuyết hành vi có kế hoạch.

Tóm tắt

Hành vi có trách nhiệm với môi trường của khách du lịch, bao gồm khách du lịch thế hệ Z, đóng vai trò ngày càng quan trọng trong phát triển du lịch bền vững. Nghiên cứu này phân tích các yếu tố thúc đẩy thế hệ Z thực hiện hành vi có trách nhiệm với môi trường tại các điểm đến du lịch dựa trên Lý thuyết hành vi có kế hoạch (TPB). Thông qua khảo sát, nghiên cứu thu thập dữ liệu từ 386 khách du lịch thế hệ Z và kiểm định các giả thuyết bằng mô hình cấu trúc tuyến tính (SEM). Kết quả cho thấy tất cả các yếu tố của TPB, bao gồm thái độ, chuẩn mực chủ quan và nhận thức kiểm soát hành vi có ảnh hưởng tích cực đến ý định hành vi có trách nhiệm với môi trường của họ. Đồng thời, nhận thức kiểm soát hành vi và ý định hành vi cũng ảnh hưởng tích cực đến hành vi có trách nhiệm với môi trường. Những phát hiện của nghiên cứu là nguồn tư liệu tham khảo cho các nhà quản lý trong việc thực hiện các chiến lược quản trị điểm đến bằng cách quan tâm đến nhân tố có thể tác động tới hành vi vì môi trường của khách du lịch thế hệ Z, từ đó thúc đẩy phát triển du lịch bền vững.

Tài liệu tham khảo

Lee T. H. & Jan F.-H. (2019). Can community-based tourism contribute to sustainable development? Evidence from residents’ perceptions of the sustainability. Tourism Management, 70, 368-380.

Capó J., Font A. R. & Nadal J. R. (2007). Dutch disease in tourism economies: Evidence from the Balearics and the Canary Islands. Journal of Sustainable Tourism, 15(6), 615-627.

Ballantyne R., Packer J. & Falk J. (2011). Visitors’ learning for environmental sustainability: Testing short- and long-term impacts of wildlife tourism experiences using structural equation modelling. Tourism Management, 32(6), 1243-1252.

Chiu Y. T. H., Lee W. I. & Chen T. H. (2014). Environmentally responsible behavior in ecotourism: Exploring the role of destination image and value perception. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 19(8), 876-889.

Zhao L., Yin J. & Song Y. (2016). An exploration of rumor combating behavior on social media in the context of social crises. Computers in Human Behavior, 58, 25-36.

Lee J. S. H. & Oh C. O. (2018). The causal effects of place attachment and tourism development on coastal residents’ environmentally responsible behavior. Coastal Management, 46(3), 176-190.

Su L., Huang S. & Pearce J. (2018). How does destination social responsibility contribute to environmentally responsible behaviour? A destination resident perspective. Journal of Business Research, 86, 179-189.

Ajzen I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211.

Dimock M. (2019). Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins. Pew Research Center, 17(1), 1-7.

Chen Y., Xue T., Tuomi A. & Wang Z. (2022). Hotel robots: An exploratory study of generation Z customers in China. Tourism Review, 77(5), 1262-1275.

Prayag G., Aquino R. S., Hall C. M., Chen N. (Chris) & Fieger, P. (2022). Is Gen Z really that different? Environmental attitudes, travel behaviours and sustainability practices of international tourists to Canterbury, New Zealand. Journal of Sustainable Tourism, 1-22.

Hungerford H. R. & Volk T. L. (1990). Changing learner behavior through environmental education. Journal of Environmental Education, 21(3), 8-21.

Lee T. R., Svensson G. & Mysen T. (2010). “Antecedents” and ‘postcedents’ in relation to satisfaction in Taiwanese business relationships. International Journal of Procurement Management, 3(2), 199-213.

Kaplan E. B. (2020). The Millennial/Gen Z leftists are emerging: Are sociologists ready for them? Sociological Perspectives, 63(3), 408-427.

Al-Debei M. M., Al-Lozi E. & Papazafeiropoulou A. (2013). Why people keep coming back to Facebook: Explaining and predicting continuance participation from an extended theory of planned behaviour perspective. Decision Support Systems, 55(1), 43-54.

Giampietri E., Verneau F., Del Giudice T., Carfora V. & Finco A. (2018). A theory of planned behaviour perspective for investigating the role of trust in consumer purchasing decision related to short food supply chains. Food Quality and Preference, 64, 160-166.

Duarte Alonso A., Sakellarios N., & Pritchard M. (2015). The theory of planned behaviour in the context of cultural heritage tourism. Journal of Heritage Tourism, 10(4), 399-416.

Saleem M. A., Li J. & Afzal H. (2021). Protect for affinity? The role of destination brand engagement in forming environmentally responsible tourist behaviours. Journal of Sustainable Tourism, 29(8), 1344-1364.

Sparks B. (2007). Planning a wine tourism vacation? Factors that help to predict tourist behavioural intentions. Tourism Management, 28(5), 1180-1192.

Wang C., Zhang J., Cao J., Hu H. & Yu P. (2019). The influence of environmental background on tourists’ environmentally responsible behaviour. Journal of Environmental Management, 231, 804-810.

Fielding K. S., McDonald R. & Louis W. R. (2008). Theory of planned behaviour, identity and intentions to engage in environmental activism. Journal of Environmental Psychology, 28(4), 318-326.

Liu J., Wu J. S. & Che T. (2019). Understanding perceived environment quality in affecting tourists’ environmentally responsible behaviours: A broken windows theory perspective. Tourism Management Perspectives, 31, 236-244.

Wang C., Zhang J., Yu P. & Hu H. (2018). The theory of planned behavior as a model for understanding tourists’ responsible environmental behaviors: The moderating role of environmental interpretations. Journal of Cleaner Production, 194, 425-434.

Wang C., Zhang J., Cao J., Duan X. & Hu Q. (2019). The impact of behavioral reference on tourists’ responsible environmental behaviors. Science of The Total Environment, 694, 133698.

Hagger M. S., Chatzisarantis N., Biddle S. J. H. & Orbell S. (2001). Antecedents of children’s physical activity intentions and behaviour: Predictive validity and longitudinal effects. Psychology and Health, 16(4), 391-407.

D’Arco M., Marino V. & Resciniti R. (2023). Exploring the pro-environmental behavioral intention of Generation Z in the tourism context: The role of injunctive social norms and personal norms. Journal of Sustainable Tourism, 1-22.

Trafimow D., Sheeran P., Conner M. & Finlay K. A. (2002). Evidence that perceived behavioural control is a multidimensional construct: Perceived control and perceived difficulty. British Journal of Social Psychology, 41(1), 101-121.

Wang L., & Wong P. P. W. (2021). Marketing of environmentally friendly hotels in China through religious segmentation: A theory of planned behaviour approach. Tourism Review, 76(5), 1164-1180.

Ajzen I. (1985). From intentions to actions: A theory of planned behavior. In J. Kuhl & J. Beckmann (Eds.). Springer Berlin, Heidelberg Action Control, 11-39.

Wang C., Zhang J., Xiao X., Sun F., Xiao M. & Shi Q. (2020). Examining the dimensions and mechanisms of tourists’ environmental behavior: A theory of planned behavior approach. Journal of Cleaner Production, 273, 123007.

Fenitra, R. M., Tanti, H., Gancar, C. P., & Indrianawati, U. (2021). Understanding younger tourists’ intention toward environmentally responsible behavior. GeoJournal of Tourism and Geosites, 36, 646-653.

He X., Hu D., Swanson S. R., Su L. & Chen X. (2018). Destination perceptions, relationship quality, and tourist environmentally responsible behavior. Tourism Management Perspectives, 28, 93-104.

Bollen K. A. (1986). Sample size and Bentler and Bonett’s nonnormed fit index. Psychometrika, 51, 375-377.

Tải xuống

Đã Xuất bản

30-06-2025

Cách trích dẫn

Nguyễn Thị Lộc, & Nguyễn Thị Hồng. (2025). HÀNH VI CÓ TRÁCH NHIỆM VỚI MÔI TRƯỜNG TẠI CÁC ĐIỂM ĐẾN DU LỊCH Ở VIỆT NAM CỦA KHÁCH DU LỊCH THẾ HỆ Z TRONG BỐI CẢNH DU LỊCH BỀN VỮNG: TIẾP CẬN TỪ LÝ THUYẾT HÀNH VI CÓ KẾ HOẠCH (TPB) . Tạp Chí Khoa học Và Công nghệ Trường Đại học Hùng Vương, 11(2), 36–45. https://doi.org/10.59775/1859-3968.266